بیمه های خودرو

نحوه خرید بیمه برای انواع مختلف پراید

انواع مختلف پراید در دهه‌های اخیر تولید شده‌اند، به طوری که تنوع قابل‌توجهی در مدل‌های مختلف پراید به چشم می‌خورد و حتی پراید وانت نیز به تیپ‌های متنوع این خودرو اضافه شده است. اگر شما نیز صاحب یا راننده یکی از مدل‌های پراید هستید، لازم است بدانید که بعضی بیمه‌ها برای این خودرو اجباری هستند و بعضی دیگر می‌توانند در جبران خسارت‌های گزاف به کمک شما بیایند. برای آَشنایی با نحوه خرید بیمه خودرو پراید، ضروری‌ترین بیمه‌هایی که نیاز دارید و نکاتی که باید هنگام خرید بیمه در نظر داشته باشید، با ما همراه شوید.

معرفی بیمه شخص ثالث خودروی پراید

تنها بیمه اجباری برای صاحبان و رانندگان خودروی پراید، بیمه شخص ثالث است. داشتن این بیمه‌نامه هنگامی اجباری شد که تعداد خودروهای فعال در جاده‌های کشور افزایش یافت، که افزایش آمار سوانح و تصادفات را به همراه داشت. در این تصادفات، راننده مقصر ملزم بود خسارات وارده را پرداخت کند، اما جبران این خسارات از دارایی‌های شخصی برای بسیاری از افراد دشوار یا حتی غیرممکن بود. به همین دلیل، بیمه شخص ثالث اجباری شد تا همه رانندگان امکان پرداخت خساراتی که به دیگران وارده کرده‌اند را داشته باشند.

پوشش‌های بیمه شخص ثالث پراید به شما اطمینان خاطر می‌دهند که در صورت آسیب به خودرو یا خودروهای دیگر، امکان پرداخت خسارات تعمیر، تعویض قطعات یا جایگزینی آن خودرو را خواهید داشت. همچنین در صورت بروز آسیب‌های جانی به راننده و سرنشینان خودروی مقابل و سرنشینان خودروی مقصر، خسارات جراحات، هزینه‌های بیمارستان، ازکارافتادگی و دیه فوت افراد نیز بر عهده بیمه شخص ثالث خواهد بود. علاوه بر پوشش‌های کاربردی این بیمه، الزام قانونی نیز دلیل مهمی برای خرید بیمه شخص ثالث پراید است. با رانندگی بدون این بیمه، با عواقبی مانند توقیف خودرو، جریمه دیرکرد تمدید و ناتوانی در فروش خودرو روبه‌رو خواهید شد.

نحوه خرید بیمه برای انواع مختلف پراید

بسیاری از مراحل خرید بیمه برای انواع مدل‌های پراید یکسان هستند، اما خوب است بدانید مدل پراید شما بر خرید بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه تاثیرگذار خواهد بود. در ادامه مراحل خرید بیمه‌های پراید را با توجه به مدل‌های مختلف شرح می‌دهیم.

نحوه خرید بیمه شخص ثالث پراید

آسان‌ترین راه برای انتخاب یک شرکت بیمه مناسب و خرید بیمه شخص ثالث، خرید بیمه آنلاین خودرو است. این روش به شما اجازه می‌دهد تمام مراحل خرید این بیمه را بدون نیاز به مراجعه حضوری به شعب یا نمایندگی‌های بیمه انجام دهید و بعضی تخفیف‌های مخصوص خرید آنلاین این بیمه را نیز دریافت کنید. در نظر داشته باشید که بیمه شخص ثالث نه تنها اجباری است، بلکه با پوشش‌های کاربردی خود، اهمیت زیادی برای همه رانندگان دارد.

برای خرید بیمه شخص ثالث پراید لازم است اطلاعات مختلفی به شرکت بیمه ارائه کنید؛ از جمله مشخصات خودروی‌تان را. این اطلاعات مشخص می‌کنند که خودروی پراید شما به چه میزان در معرض خطر تصادف رانندگی قرار دارد و هر چقدر میزان این خطر بیشتر باشد، حق بیمه شما نیز بیشتر خواهد شد. البته عوامل دیگری مانند تخفیف‌ها، مشخصات بیمه‌نامه و جریمه‌های شما نیز در تعیین قیمت بیمه شخص ثالث پراید تأثیرگذار خواهند بود. به طور کلی، برای خرید این بیمه لازم است مراحل زیر را پشت سر بگذارید:

۱. تعیین نوع و کاربری خودرو

لازم است نوع خودروی پراید خود را مشخص کنید، زیرا بیمه شخص ثالث پراید ۱۱۱ یا سایر مدل‌های سواری حق بیمه کمتری نسبت به پراید وانت یا سایر خودروهای بارکش و سنگین دارد. همچنین، کاربری خودروی شما نیز نقشی مهمی در تعیین ریسک تصادف آن دارد، زیرا خودروهایی با کاربری شخصی، ریسک و حق بیمه کمتری نسبت به خودروهایی با کاربری تاکسی درون شهری، برون‌شهری یا آژانس دارند.

 ۲. تعیین برند و مدل خودرو

مدل خودروی پراید شما به دلیل تعداد سیلندرها اهمیت دارد، زیرا قیمت بیمه شخص ثالث بر اساس تعداد سیلندرها متغیر است. حق بیمه شخص ثالث به دسته‌های خودروهای کمتر از ۴ سیلندری، ۴ سیلندری و بیشتر از ۴ سیلندری تقسیم می‌شود، اما خودروهای پراید، پیکان و سمند در دسته‌ای جداگانه قرار دارند و با وجود طراحی ۴ سیلندری‌شان، حق بیمه کمتری نسبت به این دسته از خودروها می‌پردازند. در نظر داشته باشید که همه مدل‌های مختلف پراید، از جمله پراید ۱۱۱، ۱۳۱، ۱۳۲، ۱۴۱ در این دسته جای می‌گیرند. سال ساخت خودروی پراید شما نیز در تعیین حق بیمه نقش دارد، زیرا اگر ۱۵ سال یا بیشتر از ساخت خودرو گذشته باشد، باید به ازای هر سال ۲ درصد حق بیمه بیشتری بپردازید.

بیمه بدنه
بیمه بدنه

۳. تعیین سوابق بیمه شخص ثالث راننده

اگر راننده خودرو نشان داده باشد که به ندرت در تصادفات درگیر می‌شود و استفاده کمی از بیمه شخص ثالث خود دارد، می‌تواند حق بیمه خود را به میزان قابل‌توجهی کاهش دهد. این امر به دلیل قانون تخفیف عدم خسارت ممکن می‌شود. طبق این قانون، هر راننده‌ای که برای ۱ سال یا بیشتر تحت پوشش بیمه شخص ثالث بوده، اما برای جبران خسارات خود از این بیمه استفاده نکرده است، به ازای هر سال درصدی تخفیف دریافت خواهد کرد.

۴. انتخاب تعهد مالی شرکت بیمه

اصلی‌ترین عاملی که حق بیمه پایه شخص ثالث را تعیین می‌کند، دیه کامل در ماه‌های حرام است، زیرا دیه فوت افراد از سنگین‌ترین خساراتیست که توسط این بیمه جبران می‌شود. این بیمه‌نامه تعهد می‌دهد که خسارات جانی اشخاص ثالث را برابر با دیه کامل در ماه‌های حرام و خسارات جانی راننده مقصر را برابر با دیه کامل جبران کند؛ اما میزان تعهد مالی بیمه شخص ثالث پراید در قبال خسارات مالی به انتخاب شما بستگی دارد. می‌توانید هنگام خرید بیمه، ۲.۵ الی ۵۰ درصد دیه کامل در ماه‌های حرام را به عنوان سقف تعهد مالی بیمه شخص ثالث انتخاب کنید؛ البته لازم است در نظر داشته باشید که با انتخاب سقف تعهد بیشتر، حق بیمه شما نیز افزایش خواهد یافت.

۵. سوابق راننده

برای خرید بیمه شخص ثالث، لازم است مدارکی مانند گواهینامه و کارت خودروی خود را ارائه کنید و این مدارک نیز در تعیین حق بیمه شما نقش خواهند داشت. برای مثال، هر نمره منفی گواهینامه راننده بیمه‌گذار می‌تواند حق بیمه او را ۱ درصد افزایش دهد و حداکثر مبلغ این جریمه برابر با ۳۰ درصد است. هر تخلف حادثه‌ساز نیز جریمه‌ای ۰.۵ درصدی دارد که تا سقف ۳ درصد افزایش خواهد یافت. در صورتی که راننده برگه معاینه فنی ضروری را ارائه نکند، مشمول ۵ درصد جریمه خواهد شد.

۶. نهایی کردن خرید بیمه شخص ثالث پراید

در نهایت، پس از تعیین قیمت نهایی و مشخصات بیمه شخص ثالث خودروی پراید شما، می‌توانید با بارگذاری مدارک و پرداخت حق بیمه به صورت نقد یا قسطی، از این بیمه ضروری بهره‌مند شوید.

سخن پایانی

خودروی پراید یکی از محبوب‌ترین و اقتصادی‌ترین خودروهای فعال در جاده‌های کشور است، به همین دلیل آمار بالایی از تصادفات رانندگی، و البته بیمه‌نامه‌های خودرو را نیز به خود اختصاص داده است. اگر می‌خواهید از خود و خودروی‌تان در برابر انواع خسارات محافظت کنید، کافیست بیمه‌های ضروری خودرو، یعنی بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه را تهیه کنید. در نظر داشته باشید که داشتن بیمه شخص ثالث پراید اجباری است و رانندگی بدون آن عواقب قانونی خواهد داشت. همچنین بدون بیمه بدنه، ممکن است خودروی خود را به دلیلی مانند سرقت از دست دهید و راهی برای جبران این خسارت نداشته باشید. 

sina Nikousefat

من سینا نیکوصفت عاشق دنیای خودرو هستم و از بچگی بی نهایت به خودرو و برندهای خودروسازی علاقه داشتم و همیشه مجله های خودرو رو خریداری میکردم و میخوندم. اتوگرام یک ایده عالی برای من بود تا بتونم در مورد خودرو و قطعات خودرو و نقد بررسی خودروهای برندها بنویسم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *